Modemerken ontstaan meestal niet zomaar ineens. Meestal gaat er een geschiedenis aan vooraf. Zoals bij Lois Jeans. Niet bekend met het merk? Geen zorgen Lois werd in 1962 in Spanje geboren en was één van de eerste Europese mode-denimmerken die de wereld veroverde.
Lois begon haar reis met spijkerbroeken die de perfecte balans tussen comfort en stijl boden – een filosofie die vandaag de dag nog steeds voorop staat in elk van hun ontwerpen.
Lois maakte deel uit van enkele van de meest opwindende tijdperken en stond in het hart van de dansvloer en het is dus kleding waarin je vrijuit kunt bewegen. Lois was een primeur en favoriet van de movers en shakers van de jaren 70 en daarom werd het ook een enorme hit bij ons.
Kleurrijk
Toen het merk begon uit te breiden, werd Lois kleurrijker in hun creaties. Ze introduceerden ook corduroy en veel flare. Lois past perfect bij terrasmode en de bekendheid van het merk in de jaren tachtig was een groot deel van de opkomst van het voetbal. Met Britse voetbalclubs die in de jaren 80 naar het buitenland reisden, circuleerde Lois over de hele wereld en werd onmiddellijk gerespecteerd.
Het merk is ontstaan in Spanje en is nu gevestigd in de denimhoofdstad van de wereld, Amsterdam. Maar laat je niet misleiden, net als het begin wordt Lois nog steeds gemaakt door de oudste kleermakersfamilie in Spanje. Het merk blijft innovatieve producten ontwikkelen.
Deense mode
De jeans zijn goed te combineren met andere modemerken. Het gaat goed samen met Deense mode, zoals Moss Copenhagen bijvoorbeeld. De Deense mode wordt gekenmerkt door minimalisme aan de ene kant en het dragen van meerdere lagen aan de andere kant.
Sommige mensen zeggen dat de inwoners van Kopenhagen modieuzer zijn dan enige andere plaats in Scandinavië, aangezien Kopenhagen de op drie na grootste modestad van Europa is.
Traditie
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de geschiedenis van het land. De traditionele kostuums van Denemarken variëren van regio tot regio en dateren van ongeveer 250 jaar geleden. Kleding was zelfgemaakt van wol of vlasgaren.
Veel van de kleuren van de stof werden gemaakt met plantaardige kleurstoffen. Vrouwen droegen vaak een muts, een stuk linnen doek eronder en een sjaal om het op zijn plaats te houden. De motorkap was gemaakt van kant of geborduurd.
Rokken en onderrokken (gedragen onder de rokken) werden bedekt door een schort van fijne zijde of geborduurde stof. Een blouse en jasje maakten de outfit af. Vaak had de blouse haken en veters aan de voorkant met patronen en een lichte sjaal die om de nek werd gedragen om de schouders en keel te bedekken. Het dragen van meerdere lagen is dus een traditie in het land.
Chic en nonchalant
Het dragen van de kleding die jij zelf uitkiest en dit met de nodige flair is ook een typisch Deense houding. Het lijkt nonchalant, maar het is eigenlijk ook chic. Daarnaast staat duurzaamheid hoog in het vaandel.
Trash-Couture is bijvoorbeeld één van de innovatieve merken in deze context: alle kledingstukken worden met de hand genaaid in hun atelier in Kopenhagen, waarbij tot 50% van de industriële reststoffen wordt gebruikt. Het vrijetijdskledingbedrijf Neutral probeert kleding te ontwikkelen die is gemaakt van gerecycled katoen vermengd met gerecyclede plastic flessen.