Zijn siliconen polsbandjes verouderd in 2022, zoals sommige influencers dit voorspeld hebben? Sommigen zeggen dat de klassieke rubberen armbanden passé zijn, klaar om bijgezet te worden in het museum van de geschiedenis.
Toch kopen veel mensen nog steeds aangepaste rubberen armbanden als een tijdloos en klassiek gegeven en zien het als een uitstekende manier om een beweging, organisatie of bedrijf te bevorderen en fondsen te verhogen voor het goede doel.
Dus zijn polsbandjes dan een achterhaald cliché of juist een waardevolle promotietool?
Zoals vaak het geval is, ligt het antwoord ergens in het midden. Terwijl polsbandjes misschien in populariteit hebben gepiekt, is er nog steeds genoeg enthousiasme voor het bestellen van polsbandjes als een middel om geld in te zamelen voor scholen, medisch onderzoek, rampenverlichting en andere waardige oorzaken. Bij concerten en festivals is het even gangbaar als consumptiemunten.
De opkomst van polsbandjes
Rubberen polsbandjes zijn al tientallen jaren in de mode en begon in de jaren zeventig in de VS. Maar, na de introductie in 2004 van het beroemde gele polsbandje werd het overal populair. Het armbandje van livestrong.
Dit kleine gele rubberen armbandje werd snel een sensatie en genereerde miljoenen dollars voor kankeronderzoek en patiëntenondersteuning. Andere organisaties, die het massale succes van de livestrongarmband zagen, introduceerden hun eigen versies in andere kleuren.
Of het nu voor ziekteonderzoek, anti-armoede programma’s of andere sociale oorzaken, siliconen polsbandjes zijn een must-have mode-accessoire geworden. Sommige mensen dragen er twee of meer en is een leuke manier om ondersteuning voor meerdere oorzaken te tonen en tegelijkertijd mode bewust te zijn.
Aangepaste polsbandjes bieden een kans voor diegenen die het zien om de drager te vragen wat het vertegenwoordigt. Dat geeft de drager de mogelijkheid om diepgaand uit te leggen over de oorzaak en waar ze om geven.
In tegenstelling tot sommige kortlevende rages, zijn de polsbandjes al jaren populair. Niemand noemde siliconen polsbandjes vroeger verouderd.
De daling van polsbandjes
In de afgelopen jaren, zoals sommige argumenteren, de siliconen polsbandjes uit de mode geraakt. Ze noemen dit de wet van de remmende voorsprong.
Nadat het eenmaal bekend was geworden door de beroemde gele polsband, explodeerde de verkoop van polsbandjes. Het duurde niet lang voordat elke denkbare medische aandoening zijn eigen aangewezen polsbandkleur had. Kort daarna begonnen kleuren elkaar te overlappen, met zowat elke kleur, behalve de oorspronkelijke gele, die werden gebruikt om meer dan één oorzaak te vertegenwoordigen.
De terugkeer van de polsbandjes
In de afgelopen jaren, hebben de polsbandjes een comeback gemaakt. Scholen en andere organisaties hebben ontdekt dat ze een uitstekende manier vormen om snel geld in te zamelen voor goede doelen. Ze zijn goedkoop in aanschaf en hoe meer je koopt, hoe lager de prijs per polsband wordt. Ze zijn gemakkelijk te verkopen, omdat mensen graag een bijdrage leveren en willen laten zien dat ze bij dragen aan een goed doel.
Zelfs beroemdheden hebben de kracht van de polsbandjes gezien. Lady Gaga bracht een geschatte $ 3 miljoen aan Japan voor noodhulp na de aardbeving en de tsunami van 2011. Tot op de dag van vandaag blijven polsbandjes een uitstekende fundraiser voor scholen, bands en non-profit organisaties.